Friday, March 31, 2006

Words of Wisdom

“Tiga antara tanda2 keimanan, iaitu berhati pilu atas musibah (keruntuhan aqidah dan syakhsiah) yg menimpa kaum Muslimin, tetap menyayangi serta sanggup menanggung derita dan prasangka buruk mereka dan berusaha membimbing mereka kpd kebaikan meskipun mereka tidak menghiraukannya dan membenci.”

(Dzun-nun Al-Misri Rahimahullah)
***********
“Lima tanda org celaka, keras hatinya (tdk mahu menerima nasihat org), beku matanya (tdk pernah menangis kerana dosanya), sdkt malunya, cinta dunia dan memanjangkan angan2 tanpa ingat akhirat.”

(Syeikh Al-Fudhail I’yad Rahimahullah)
***********
“Tanda org malu kpd Allah Taala ialah tdk terjatuh ke dlm dosa. Aku maksudkan dgn tdk terjatuh ke dlm dosa iaitu tdk berterusan membuat maksiat.”

(Syeikh Abdul Wahhab Asy-Sya’rani Rahimahullah)
***********
“Apabila ditanya beza ‘uzlah dan khalwat beliau menjawab, ‘Khalwat iaitu mengosongkan hati dr sgl hal selain Allah yg melalaikan drp menghadapNya. Sedangkan ‘uzlah ialah menyingkirkan hati drp nafsu dan apa yg menjadi ajakan nafsu.”

(Syeikh Ali Al-Khawwadh Rahimahullah)
************
“Org yg berbuat sesuatu tanpa dasar ilmu, laksana org berjalan bukan di jlnnya; Orang yg berbuat sesuatu tanpa memiliki ilmunya, maka kerosakan yg akan ditimbulkannya lbh bnyk drp kebaikannya. Carilah ilmu yg cukup utk bekalan ibadah, dan lakukanlah ibadah sesuai dgn petunjuk ilmu. Kerana sesungguhnya ada satu golongan yg menumpukan perhatian hanya utk ibadah, namun meninggalkan ilmu sehingga mereka tdk segan2 utk menghunuskan pedangnya kpd umat Muhammad S.A.W. Apabila mereka memiliki ilmu dan kefahaman (agama) yg cukup, pasti mereka tdk akan melakukan perkara itu.”

(Imam Al-Hasan Al-Basri r.a.)
**************
“Sesiapa yg berbuat sesuatu tanpa memiliki persiapan ilmu, maka ia akan lbh bnyk menyebabkan kerosakan drp menimbulkan kebaikan.”

(Khalifah Umar Ibn Abdul Aziz)
*************
“Kebinasaan itu disebabkan 2 hal: putus asa dan bangga. Putus asa ertinya tdk mempunyai harapan sama sekali dan bangga ertinya merasa cukup dan puas dgn apa yg telah ada, sehingga semuanya dianggap beres dan selesai.”

(Ibnu Mas’ud)
***********
“Putus asa dan bangga ini, keduanya dijadikan sbb kebinasaan, ialah kerana mengingat kebahagiaan itu hanya dpt dicapai dgn bekerja dan mencarinya, dgn kesungguhan dan persiapan. Org yg putus asa tdk mahu berusaha dan tdk mahu mencari, kerana apa yg dicarinya itu dlm pandangannya mustahil akan tercapai. Org yg bangga meyakini, bhw dia telah berusaha cukup dan segala tujuannya tlh tercapai sama sekali. Sebab itu, dia tdk mahu lagi berusaha dan tdk ingin mencari apa2. Yg sudah ada, tentu tdk dicari. Dan yg mustahil, juga tdk dicari org. Kebahagiaannya sudah ada dan sudah cukup, dlm pandangan org yg bangga. Tetapi kebahagiaan itu mustahil akan tercapai dlm pandangan org yg putus asa. Kerana itu keduanya (putus asa dan bangga) menjadi pangkal kebinasaan.”

(Imam Al-Ghazali)
***********
“Ketenangan jiwa itu adlh hembusan dr langit, diturunkan ke dlm hati org yg beriman dr penduduk bumi, supaya mereka berhati teguh di kala org banyak mengalami kegoncangan, mereka yakin ketika org banyak penuh keragu-raguan, mereka sabar ketika org banyak telah berkeluh-kesah dan mereka berlapang dada ketika org banyak telah panik.”

(Dr. Yusuf Al-Qaradhawi)
***************

No comments:

Post a Comment