Sunday, June 25, 2006

10 minutes by Ahmed Imamovic-Best Short film in Europe

10 minutes by Ahmed Imamovic. 1994. Sarajevo, Bosnia and Rome, Italy. How many different things can happen for only 10 Minutes. The film won the award for the best European short film in 2002.

This short film, as its title indicates lasts only 10 minutes, but it tells a much longer story which unravels only in our imagination upon seeing the end of the film. While 10 minutes in someone's life mean nothing, they can be fatal in another: a boy and his loving family, tragedy in a war-torn city, death and destruction. All in just ten minutes. The film follows two simultaneous story lines: one set in Rome, and one in Sarajevo, in 1994, the worst time of the war in Bosnia. Although the Rome part was not filmed on the original location, that does not take away anything from the quality of the film, it was just a symbolic element anyway. Cast is great, story is very compact and well written, direction dynamic and precise. There is nothing out of place in the film: well structured, stripped of false pathos, realistic, it is very straight forward. In other words, this is a jewel of a film, and it was not by chance that it won the award for the best European short film in 2002. 10 minutes for me is definitely one of the most moving and powerful films about wartime Sarajevo. Behind the scene: I read that the director Ahmed Imamovic, in search of Japanese for the role of the tourist, had to go to the Japanese Embassy in Sarajevo and ask one of the staff to perform in the film. Luckily for the director, the Embassy allowed one of their employees to star in the film.

The story tells how SERBS have killed civils, old people and children!

Take home messages:

  • Dilayarkan di dua latar tempat yang berbeza, hanya dalam masa yang teramat singkat, iaitu 10 minit, ianya meninggalkan impak yang bermakna untuk setiap daripada kita yang mungkin boleh memikirkan pengajaran dan iktibar yang cuba disampaikan oleh En. Ahmed Imamovic.

  • Cuba bayangkan jika diri kita berada di pihak lelaki Jepun yang menghabiskan masa 10 minit untuk menunggu gambarnya siap diproses hanya dengan menghisap rokok. Kalau difikir secara logiknya, memang jelas yang dia sedang membuang masa yang sangat bernilai. Lagi teruk ialah kerana merokok itu sendiri mengancam kesihatan dirinya sendiri. Kesimpulannya, amatlah rugi bagi lelaki tersebut.

  • Berbalik kepada kanak-kanak lelaki di Sarajevo yang sebenarnya bertarung nyawa demi mendapatkan air minuman daripada tangki untuk ahli keluarganya. Dalam masa 10 minit itu, dia menggadaikan nyawanya dan akhirnya, dia pulang dengan satu perasaan yang hampa, hancur-luluh oleh sebab kehilangan semua orang yang tersayang. Ini tidak lain dan tidak bukan adalah atas tindakan kejam lagi tidak berperikemanusiaan tentera Serbia. Astaghfirullahal’azim, lihatlah. Kanak-kanak kecil itu pada akhir ceritanya tidak mendapat apa-apa, tiada lagi yang tinggal untuk dirinya. Namun, lelaki Jepun tadi telah mendapat satu kepuasan iaitu gambarnya siap diproses dalam masa yang cepat (dikatakan ianya adalah Rekod Dunia). What a contradictory!!!

  • Melihatkan tragedi yang cukup tragis ini menyebabkan hati kita tersentuh buat seketika. Namun, disebabkan kita hidup dalam suasana yang aman, bangun pagi dengan sarapan yang sedia terhidang, tanpa perlu kita memikirkan bagaimana untuk mendapatkan secicip rezeki…kita mungkin tidak mampu menghayati perasaan dan hati kanak-kanak kecil itu tadi. Dia dan juga orang-orang yang berada di tempat kejadian, sememangnya telah bersiap-siaga untuk mengorbankan diri mereka (mati syahid) pada bila-bila masa sahaja. MashaAllah, ana sendiri tidak mampu untuk meletakkan diri ana dan berteguh hati seperti mereka. Justeru, bukalah minda kita untuk sentiasa prihatin dan bersimpati atas nasib yang Allah sudah tetapkan pada mereka. Andai kita dihujani derita yang sama, apakah kita mampu tegar? Apakah kita tidak bisa goyah iman? Ana tidak ada jawapan untuk soalan-soalan retorik ini. Terpulanglah pada sahabat-sahabat sekelian untuk memberi response yang sewajarnya.

Akhir kalam, ana sebetulnya tidak arif dalam membuat Film Review…tapi ana cuma terasa ingin meluahkan isi hati ana dan pandangan ana yang dhaeef ini terhadap intipati short film ini. inshaAllah, moga ianya dapat memberi sedikit manfaat buat sahabat-sahabat yang ana kasihi sekelian. Bersama kita susuri medan perjuangan yang menagih seribu satu pengorbanan baik dari segi diri, tenaga, harta dan seumpamanya. Ana al-faqeerah ilallah.. Moga Allah memberi ketabahan dan keteguhan hati seteguhnya karang di dasar lautan..berkorban itu bermakna diri kita turut sama berkorban dan terkorban..Allahu ta’ala a’laam...




6 comments:

  1. Anonymous6:31 pm

    assalamualaikum..
    dis short film made me cry..
    menginsafi diri yg mudah leka dgn kemewahan & keselesaan duniawi yg ada..Ya Allah..betapa luasnya nikmat yg Engkau berikan..tetapkanlah hati hambaMu ini di atas jalanNya yg sebenar..ameen..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam wbt anonymous..jazakallahu khayran katsiran atas komentar di ruangan ini..i really appreciate it..=)

    Ana sebetulnya mengalu-alukan komentar atau insights dari sesiapa sahaja yang melawat blog ana dan menonton short film ini..and alhamdulillah, ana dapat sedikit pengiktibaran darinya..inshaAllah, moga ia juga bermakna buat sahabat2 sekelian..Ameen

    Setuju dgn pendapat anonymous yang "menginsafi diri yg mudah leka dgn kemewahan & keselesaan duniawi yg ada" [afwan, ana quote terus dari saudara/i]..ana pun tak lepas dari bersikap sedemikian rupa..kan manusia itu nasiya [pelupa]..jd perlulah sentiasa diingatkan oleh mereka yang sedar..inshaAllah, ana baru dapat satu formula dari seorang akhawat fillah tentang bagaimana nak kekalkan semangat kita bila kita down..practically, mungkin dgn cara upload video clips yg berkisarkan penderitaan umat Islam [aka saudara seaqeedah] dan cuba letakkan diri kita pd tpt mereka..inshaAllah, semangat kesedaran yg timbul tak hny tinggal semangat/ angin semata2.yg mungkin akan hilang lenyap setelah kita dikurniakan nikmat yg besar..Wallahu a'laam..Jazakallahu khayran katsiran 'ala kulli hal =)

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:07 pm

    salam. Tak dapat tengok la short film tuu...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbt jejak..asifi, ana rasa saudara/i takder software utk tengok film tu..tp inshaAllah, if saudara/i try klik kt link ni..i wish you can watch it...

    Here is the link..--> http://www.youtube.com/watch?v=ppAn0LNU_V8&search=10%20minutes%20short%20film%20in%20Europe

    Wallahu a'laam

    ReplyDelete
  5. a'ah la na, ana pun tak dapat tgk kat blog. mmm...nnt ana tgk kat you tube. cam best !

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak najwa dearie..yeker akak pun tak dapat tengok video clip tu? sedihnya ina..huhu~~la ba'sa..inshaAllah ada peluang nanti...akak tengoklah yer kat youtube..may it benefit you as well...(^-^) sayang akak kerana Allah...ina rindukan akak..akak pun mesti rindukan ina yang sweet ni kan...hehehe..(sekali-sekala nak bermanja dengan kakak tersayang..takpekan? akhi sofi tak marahkan?

    Wallahu a'laam..ana uhibbuki fillah abadan abada...

    ReplyDelete