Thursday, May 08, 2008

Prasyarat kejayaan...

Salamun’alaikum wbt....inshaAllah, entry kali ini adalah sebagai menunaikan janji ana untuk satu perkongsian buat tatapan sahabat-sahabat ana sekalian. Asifati jiddan atas kelewatan. It indeed takes time for me to start writing on this matter, as compared to my other previous entries...wallahu musta’an. Semoga ada khayr-nya untuk ini. Amin.

3rd April 2008:

Sebaik sahaja selesai berurusan di kota Kuala Lumpur petangnya, malam hari yang sama ana dihantar oleh cousin ana ke Hentian Putra (HP) untuk berangkat pulang. Waktu berlepas 9.30 malam jelas di-print di tiket bas yang ana simpan beberapa hari sebelum ini. Alhamdulillah, tepat jam 9.30 malam, bas mula bergerak meninggalkan kekalutan dan hiruk-pikuk suasana di HP menuju ke Kelantan. Kali ini, ana memilih untuk membeli tiket terus ke Pasir Mas, bukan ke Kota Bharu seperti yang selalu dibuat sebelum ini. Kalau dibandingkan harga, memang lebih murah kalau turun di Kota Bharu...tetapi memikirkan soal keselamatan (since ana terpaksa travel bersendirian kali ini dan juga waktu ketibaan yang dijangkakan sebelum masuknya azan Subuh) membuatkan ana memilih untuk beli ‘direct ticket’ to Pasir Mas – tempat kediaman tetap ana sehingga sekarang.

Perjalanan menaiki bas adalah satu perkara yang biasa dan tidak begitu menyeronokkan, lebih-lebih lagi kalau bersendirian (despite kadang-kadang ada bus driver yang memasang apa-apa CD yang menarik untuk ditonton sepanjang perjalanan). Ditakdirkan, seat ana agak ke depan kali ini, tapi masih ada rasa risau bila memikirkan siapa yang memegang tiket seat sebelah ana? Huhuhuh...yang mampu ana buat adalah berdoa dan berharap agar perjalanan ini dilindungi dan diberkatiNYA...selamat tiba di destinasi tujuan...inshaAllah.

Sewaktu berlepas dari HP, ternyata tiada penumpang di sebelah seat ana. Alhamdulillah, jauh di sudut hati, ana berharap agar pemegang tiket tersebut sudah membatalkan niatnya atas urusan lain...(memandangkan memang bas kali ini fully-booked; menurut kata staf kaunter tiket HP). Huhuhu, rasanya kurang elok andai ana berfikir sedemikian...tapi harapnya kalau pun penumpangnya ada, biarlah seorang wanita atau yang lebih berusia dari ana. Allahu a’laam. (Seketika ana terdetik, what if Malaysia can implement a system in which we can choose whose person is going to sit next to us in the bus (particularly when traveling alone), i.e. in terms of gender? Sounds like weird, but I suppose that is somewhat necessary! Huhuhu, may it become true in the future, Ameen!)

Sepanjang perjalanan, ana memilih untuk membaca novel yang ana bawa bersama sewaktu bertolak ke KL sebelum ini. Mujurlah ana dapat seat berdekatan window, at least dapat juga meminjam cahaya-cahaya lampu di luar sana untuk membantu ana membaca (mashaAllah, dugaan juga nak membaca gara-gara lampu membaca di seat ana rosak)....unfortunately...Membaca novel itu hanyalah buat peneman diri sebelum terlena. Al-maklum, sebelum itu ana dah peningkan kepala dengan membaca bahan-bahan university yang agak ‘heavy’ bagi persediaan untuk temuduga....justeru, novel yang sedikit ‘ringan’ dapat merehatkan minda ana yang ternyata kepenatan. Allahu a’laam...mungkin cara ana berbeza dengan orang lain...tapi itulah cara ana. Noktah!

Sebaik sahaja bas yang ana naiki berhenti di Greenwood untuk mengambil penumpang lain, tiba-tiba ada orang menegur ana. Ini seat number ** (afwan, ana tak ingat seat number waktu itu). Pembacaan ana terhenti seketika kerana terkejut dengan sapaan seseorang. ‘Betul,’ jawab ana ringkas.

Penumpang tadi pun mengambil tempatnya….so, ditakdirkan Allah…kali ini memang ada penumpang di sebelah ana….huhuhu…tak mengapa, inshaAllah…everything will be ok (Tak tahu kenapa kali ini risau yang keterlaluan…mungkin kerana sudah begitu lama tak naik public transport di Malaysia…pasti canggung juga pada awalnya…Allahu a’laam…bertawakkal sepenuhnya pada Allah…Dia pasti menjaga ana).

Ana meneruskan pembacaan yang sebentar tadi terganggu. Seketika kemudian, penumpang tadi (ana gelarkan sebagai “N”) memulakan bicara.

N: Masih belajar atau dah kerja di KL?

Y: Baru habis dan dalam proses menunggu panggilan kerja (jika ada).

N: Owh ic. Saya pula dah kerja. Balik Kelantan ni pun kerana akan outstation nanti. Dulu grad dari uni mana?

**** Huhuhu....sepertinya ana tidak begitu berminat untuk teruskan perbualan. Ada baiknya ana sambung bacaan ana dan tunggu sehingga mata betul-betul mengantuk. Tapi kerana keramah-tamahan dia, ana jadi tak keruan. Akhirnya ana berusaha untuk menjawab setiap persoalan yang dia timbulkan.

Dalam banyak-banyak perkara yang kami bincangkan, ada satu isu yang amat terkesan di hati ana. Ana sempat bercerita tentang pengalaman ana di bumi Monash yang baru sahaja ditinggalkan dan juga ujian-ujian yang telah berlaku pada diri ana. Natijah daripada itu, dia berkongsi sesuatu dengan ana. Katanya:-

N: Saya percaya setiap daripada kita inginkan kejayaan dan kebahagiaan dalam hidup...termasuklah juga awak, kan? Tetapi, apakah yang perlu kita buat untuk mencapainya?

Y: Betul, saya sokong. Hm...(jawapan yang begitu bersahaja…sebabnya ana menantikan jawapan dari dia)

N: Peganglah pada dua prinsip ini: Syari’atullah dan Sunnatullah. Pertolongan dan penjagaan Allah hanya akan hadir bila syariat dan sunnah selesai. Dua perkara inilah dinamakan prasyarat kejayaan. Awak tahu kan maksud syari’atullah dan sunnatullah?

Y: Subhanallah, menarik perkongsian awak kali ini. Cukup berguna. InshaAllah, kalau dari segi makna dua terms yang awak sebutkan tadi, saya inshaAllah tahu. Tapi mungkin awak boleh huraikan lagi agar saya tak silap faham nanti. Allahu a’laam.

N: Baiklah…Syari’atullah maknanya syari’at Allah. Apa yang saya maksudkan dengan prasyarat kejayaan tadi adalah… “nak berjaya dan pada masa yang sama kita nak dapat keredhaan Allah...kita kena jaga syari’atullah.”

Y: Owh, begitu. Terima kasih untuk penjelasan. Boleh awak nyatakan contoh-contoh menjaga syari’atullah? (Sekali lagi, ana bertanya dengan nada bersahaja…harapnya dia tidak jenuh melayan persoalan-persoalan ana yang agak bertubi-tubi….huhuhu…memang begini cara ana belajar…belajar dengan cara menyoal).

N: Kalau nak diperincikan lagi tentang statement saya tadi, kiranya kita jaga elok-elok...solat kita..puasa kita....basically amal-amal ibadah kita kena diperelokkan. Soal sunnatullah pula, it's basically ketetapan Allah sejak azali lagi…contohnya, kita makan dan akhirnya kita kenyang. Kalau kita mengantuk, kita akan tidur dan selepasnya kita jadi lebih bertenaga...dan seerti dengannya.

Y: So, in other words....kita kena berusaha untuk mendapatkan kejayaan yang diredhai itu dengan berlandaskan syari’atNYA? Am i right?

N: Yes, sebab sunnatullah-nya...kita dapat something dengan melakukan something…. bukan dengan hanya goyang kaki..dan tunggu rezeki turun dari langit. Sama juga halnya...kalau kita ni seorang yang amat taqarrub (dekat) dengan Allah...tapi usaha kita tak seberapa...atau kita seolah-olah putus asa....itu masih belum cukup untuk melayakkan kita mendapat kejayaan yang diredhai. Allahu a’laam.

Y: MashaAllah, mantap! So, apa kesimpulan yang sesuai kat sini? (based on pendapat awak berserta justification yang awak buat tadi).

N: In a nutshell..perhatikanlah kedua-dua perkara tadi…jangan sampai ada yang diabaikan…inshaAllah...moga-moga Allah akan berikan kita kejayaan dan ianya dlm keadaan Allah redha pada kita...

Y: InshaAllah, mudah-mudahan. Sekali lagi, terima kasih banyak-banyak atas perbincangan yang menarik tadi. May Allah bless you.

*** Sedar tak sedar, perbincangan kami berlanjutan sehingga jam 2 pagi...ini memang satu pengalaman yang baru buat ana....sebab selalunya ana kurang berinteraksi dengan orang lain apabila perjalanan di waktu malam. Allahu a’laam...apa yang pasti, ana bersyukur kerana berkesempatan untuk mengenali si “N” tadi. InshaAllah, moga ada sesuatu yang dapat dikutip buat bekalan daripada hasil perbualan biasa kami....-THE END-

P/s: Rasa-rasanya, siapakah gerangan si “N” tadi? Kalau berdasarkan dari cara dia memberi penjelasan dan penerangan kepada ana, apakah kesimpulan yang dapat dibuat? Does it ring a bell to anyone? If not, no worries...(“,)

No comments:

Post a Comment