Monday, January 16, 2006

Monolog Sepi



Pernah suatu ketika dulu
kaki kecil ini melangkah melewati denai
merempuhi serpihan-serpihan batu kelikir
menahan percikan air
dek hujan yg turun bertimpa
bersama teman-teman seperjuangan
menuju gerbang pertemuan

Kala itu
ku membawa diri
tanpa hadirnya hati nurani
mendengar ajaran suci
bagaikan mencurah ke daun keladi
namun, ku tetap gagah
melewati denai itu
tanpa sungutan
tanpa rungutan
berharapkan akan ada sinar
menjengah di hati sanubariku
tuk mencerna segala ajaran
selagi nadi ku masih berdenyut

Masa terus berputar
tanpa ada titik hentinya
meninggalkanku dgn seribu satu memori
yg kutimba
di gerbang pertemuan

Pun begitu
kerana masa aku berubah
kerana masa aku dewasa
ajaran dulu rupanya kini kuperlukan
Ya Allah
terlewatkah aku untuk menyedarinya?

Kini
kucuba untuk menghargainya
baik untuk nafsi-nafsi
atau dikongsi
tapi, aku diduga
oleh perasaan hati sendiri
oleh batu-batu kelikir besar
yg kalau mahu dirempuh
bisa melukai kaki kecilku ini
pun begitu, hatiku terus meronta
seperti mahu saja aku berlari
meninggalkan segala kepentingan diri
untuk kukorbankan pd yg berhak

Pernah terdetik di mindaku
apalah guna kuatnya jasmaniku
andai ramai lagi insan yg derita
sekiranya mampu
kuingin menanggung segala perit mereka
jika itu sahaja
bisa menampung
ketidakupayaanku untuk menghulurkan sokongan

Sampai bilakah denai itu akan begitu?
dipenuhi lalang-lalang merumpun
dialasi dengan kelikir-kelikir kasar
kuperlukan kekuatan
untuk melintasi denai itu
yg akan membawaku
ke destinasi abadi
bilamana berlangsungnya pertemuan agung
seluruh indra menjadi saksi
apakah aku telah melaksanakannya...?

No comments:

Post a Comment